18.1.09

Sigueu bons


Aquests dies s'està fent molt d'enrenou a compte de la seqüela ibèrica de la campanya londinenca, que ja vaig comentar el seu dia, respecte a la probabilitat o possibilitat d'inexistència de cap déu.

És una curiosa reacció per part dels qui estan plenament convençuts de la seva existència, que se senten ofesos per la presència d'una altra posició, i que han aconseguit quelcom del que em congratulo, és a dir, una visibilitat extraordinària de la campanya amb un cost mínim per als promotors, que estan traient una rendibilitat magnífica d'una inversió monetària ben minsa.

Ja vaig expressar fa temps el que pensava de la conseqüència que la campanya treu de l'afirmació sobre la probabilitat d'inexistència de cap déu, com si aquesta fos necessària per a l'existència d'unes normes ètiques i per a la conducta bondadosa dels humans. Em sembla un error, car la pròpia exigència ètica és el que ha de guiar la nostra conducta, no l'amenaça de cap càstig ni la promesa de cap premi.

En aquest sentit em sento molt més proper de la campanya que va fer el desembre passat l'American Humanist Association, i que va passar gairebé desapercebuda a casa nostra, encara que va tenir una enorme contestació als Estats Units.

En aquest cas el que no m'agrada és la part gràfica, que us estalvio, però sí que estic d'acord amb el missatge, que reprodueixo i miraré de traduir sense fer-lo del tot malbé, cosa difícil ja que juga amb l'expressió anglesa "for Godness' sake", transformant-la d'una manera que em sembla prou enginyosa.

La campanya deia així: "Why believe in a god? Just be good for goodness' sake."

La meva aproximació diria "Perquè creure en un déu? Simplement sigues bo per la bondat mateixa."

No cal, en efecte, l'existència de cap déu per a tenir motius per a actuar bé. L'altruisme i la bondat no depenen més que de la capacitat de cadascú d'actuar d'acord amb el seu propi convenciment ètic.

Penseu-hi, si us vaga, però per damunt de tot, sigueu bons!

(article publicat a e-noticies)

Etiquetas: , , ,